T.I.M.E Stories er et historiedrevet spil for 2-4 spillere og er produceret af samme firma som laver Unlock! spillene. Modsat Unlock! indeholder det en spilleplade og har mere fokus på historie og udforskning.
Gundspillet indeholder et scenarie (Asylum). Der er desuden udkommet mange udvidelser. Det giver kun mening at gennemføre hvert spil i serien én gang. Dog kan hvert spil kræve et par forsøg før det bliver løst med succes.
Udgivelsesår | 2015 |
Antal Spillere | 2-4 |
Spilletid | 90 min |
Udgiver | Space Cowboys |
Sprog | Engelsk |
Gameplay
Spillet går ud på at gennemføre missionen med så få forsøg som muligt. Hvert forsøg er en gennemspilning, og bliver i spillet kaldt et “run”. For hver run har spillet X antal tidsenheder (TUs) til at gennemføre. Hvis spillerne løber tør er spillet tabt, og man kan prøve et nyt run. Næste run bliver per automatik nemmere, da spillerne allerede vil kende dele af spillet – og nogle items må endda beholdes til næste run.

I spillet kan spillerne vælge at besøge lokationer. Hver lokation er en serie af kort, der lægges som et panorama. Inden for en lokation kan være spiller udforske et kort. Det gøres ved at vende bagsiden af kortet, hvor der står beskrevet, hvad der sker. Der kan her fås informationer, findes items, kæmpe kampe eller andre tests.
Informationerne på et kort må kun læses af de spillere som besøger lokationen. Spillerne må dog kommunikere informationen med hinanden, men må ikke læse kortet op.
Spillet har et simpelt test/kampsystem. Det er simpelt, men virker fint. Systemet er baseret på terninger, så der er held involveret.
Grundpakken
Spillet i grundpakken (Asylum) begynder i hjemme i basen, hvor spillerne modtager deres mission af Bob. Her bliver spillerne sendt i en tidsmaskine til et psykiatrihospital (Eng: Asylum). Her tager spillerne kontrol over hver deres “host”, som alle er indlagt. De overtager karakterernes sygdomme, som giver forskellige fordele og ulemper.

Gundpakken indeholder desuden spilleplade og alle spilelementer, der skal benyttes til Asylum og til udvidelserne. Æsken er fint bygget op, så der er orden på kort og dele, når det pakkes sammen. Spillet indeholder endda en “save game” funktion, så et afbrudt spil kan pakkes pænt sammen på en måde, så man kan fortsætte, hvor man slap. Det er rigtig smart og fungerer godt.
Udvidelser
Der er et hav af udvidelser, som kan spilles, når Asylum er gennemført. Det anbefales, at de spilles igennem i kronologisk rækkefølge. Bemærk, at der ud over historien i hvert spil, også er en overordnet historie som fortælles og løses på tværs af spil. Bemærk dog, at rigtig mange er blevet skuffet over slutningen, så hav meget lave forventninger til den overordnede historie – Ellers bliver du skuffet!
Følgende udvidelser findes:
White Cycle (Kræver grundspillet):
- The Marcy Case
- Prophecy of Dragons
- Under the Mask
- Expedition: Endurance
- Lumen Fidei
- Santo Tomás de Aquino
- Estrella Drive
- Brotherhood of the Coast
- Madame
Blue Cycle (Kræver ikke grundspillet):
- Damien
- The Hadal Project
- Experience
- A Midsummer Night
- Cavendish Manor
Dertil har spillet en del “fan expansions”, hvoraf nogle er af ret god kvalitet. De kan downloades gratis, men der er lidt arbejde i at printe dem.
Populære fan expansions
Klik på titlerne for at gå til download.
Samlet vurdering
Vi spillede T.I.M.E Stories igennem med 2 spillere, der hver spillede 2 karakterer. Det tog os 2 forsøg at gennemføre og andet run var noget fær perfekt. Faktisk var vi lidt overraskede over det gik så nemt, for da vi evaluerede efterfølgende, så er der nogle puzzles, som vi kunne forestille os, man nemt kunne have problemer med. Vi kunne lide de få puzzles, men nogen vil formentlig finde dem irriterende.
Det var en fantastik oplevelse og selv det at fejle en gang var helt fint. Det gav mulighed for at tale om, hvordan man skal gribe det an næste gang.
Vi valgte, at droppe reglen om at man ikke må læse kortet op for andre spillere. Det er nok en smagssag, men vi fandt det formålsløst – Især som 2 spillere.
Vi kunne lide
- Kvaliteten af kort og andre dele
- Historien og stemningen
- Det simple test- og kampsystem
- “Save game” funktion og æske
Vi kunne ikke lide
- Reglen om at man ikke alle må læse kortene – Vi droppede blot reglen.