Escape Tales – The Awakening er et Escape Room spil med fokus på historie proppet med gåder. Historien er dyster og stemningen har noget til fælles med 50 Clues. Men Escape Tales har en unik tilgang til genren, som er forfriskende og afvekslende fra Unlock!, Exit osv.
Din datter er i coma og lægerne er ikke i stand til at hjælpe hende. Du begiver dig i stedet ud i et okkult ritual for at redde din datter.
Udgivelsesår | 2018 |
Antal spillere | 1-4 |
Spilletid | 180+ min |
Udgiver | Board & Dice |
Sprog | Engelsk |
Gameplay
Spillet består af følgende komponenter:
- Spillebræt & lokationskort: To lokationskort placeres på spillebrættet og danner en lokation. De kan f.eks. forestille et værelse eller lignende.
- Spillekort (Game Cards): Der er 122 af disse, som udgør genstande, gåder og andre ting, som spilleren interagerer med.
- Action Tokens & Doom kort: Spilleren har et antal actions. Når der løbes tør, trækkes et Doom kort, som giver spilleren flere tokens samt en eventuelle andre hændelser. Som navnet på kortene antyder, så gælder det om ikke at skulle trække dem.
- Story book: Der henvises ofte til et nummer i bogen. Bogen fortæller historien lidt af gangen og i en rækkefølge, der passer med spillernes handlinger.
- App/hjemmeside: Svaret på gåder skrives ind på en app. Appen er webbaseret, så alle enheder med en browser kan tilgå den.

Der ligger altid en lokation på spillepladen, som er den spillerne udforsker. Lokationerne er indelt i 12 kvadranter, og spillerne bruger en action token på at udforske et kvadrant. Det er normalt, at man ikke ser alle gåder og alle genstande, da spillerne har et begrænset antal action tokens og skal forsøge at minimere brugen af dem.
Et eksempel på en lokation kunne være et kælderrum. I kælderrummet er mærkelige tegn på væggen, en stol på gulvet og en kiste i hjørnet. Det er op til spillerne, hvad der skal udforskes, og der skal ofte udforskes flere ting for at kunne løse en gåde.
Formålet med hvert rum er at finde udgangen.
På mange af kortene findes en reference til bogen med historien. Den relevante sektion læses i bogen, som giver lidt af historien.
Gåderne
Der er et hav af gåder i dette spil. Det er ikke sikkert, at spillerne møder dem alle men der er massere af indhold på denne front. Kvaliteten af gåderne er generelt god og sværhedsgraden er omkring middel i forhold til andre spil i genren. Appen indeholder hints, hvis der opstår et behov for dette.
Gåderne er oftest markeret med et ikon, så det er tydeligt, når to kort tilhører samme gåde. Det er dog ikke altid klart om du har alle genstande for at løse en gåde. Første hint i appen oplyser om, hvilke kort der skal bruges for at løse en given gåde.
Nogle detaljer var relativt svære at se på de små kort. Spillet skal helt sikkert spilles i ordentligt lys, og det er svært at forestille sig, at spillet fungerer godt mere end 3-4 spillere, selvom der ellers ikke er noget der forhindrer det.
Samlet vurdering
Det tog os omkring 6 timer at gennemføre spillet over 2 aftener og inkl regellæsning. Det er klart det længste spil i genren, som vi har spillet.
Vi holder virkelig af spillet, og kan lide de fleste elementer, som spillet bringer på banen. Især spillebrættet og rummene giver en følelse af et rigtigt Escape Room. Gåderne er godkendt, men er dog af svingende kvalitet og sværhedsgrad. Der er dog rigeligt af dem til at det ikke gør så meget.
Action systemet havde vi det fint med, men det er nok smag og behag. Der er rigeligt actions, og man er garanteret at komme igennem spillet. Dog betyder det, at man forsøger at se så lidt som muligt, selvom man gerne vil prøve alle gåderne og læse hele historien. Der er også en del “platte” fælder, som koster dig action og som du ikke kunne have forudset.
Vi kunne lide
- Et Escape room spil med en historie!
- Massere af spilindhold for pengene
- Escape room “feel” med rum
Vi kunne ikke lide
- Nogle detaljer er svære at se
- Enkelte “action token” fælder, som umuligt kan forudses.